Ik kan niet slapen
Mijn slaap verhaal
Klaas het Zandmannetje
Mijn slaap verhaal
10/22/2021
2 min
0

Ik kan niet slapen

10/22/2021
2 min
0

Hi. Mijn naam is Klaas. Vanaf vandaag ga ik een manier vinden om minimaal 95% van alle nachten lekker te kunnen slapen. Ongeveer 29 dagen per maand dus. En 347 per jaar. 

Er is nog geen jaar geweest, van de afgelopen 26, waarin ik 347 dagen lekker heb geslapen. Wellicht is het doel ook wat ambitieus. Of is het juist normaal dat je bijna altijd lekker slaapt? Ik heb geen idee. Maar het lijkt me in ieder geval haalbaar. Toch? 

Na twee maanden ben ik hier even terug gekomen. Het gaat me er niet zo zeer om dat ik lekker slaap, maar dat ik fit wakker wordt. Want eigenlijk slaap ik vaak toch wel prima, maar word ik alsnog verschrikkelijk wakker.

Hoe ik normaal slaap

Normaal gesproken slaap ik ongeveer tien van de dertig dagen per maand wel goed. Ongeveer tien redelijk en de overige tien slecht. Dit heb ik eigenlijk al mijn hele leven. Ook mijn moedertje vertelde me altijd dat ik dit al heb sinds ik baby ben. 

Met slecht slapen bedoel ik minder dan vijf uur per nacht. Vijf uur is dus nog oké. Dan kan ik nog redelijk functioneren. Zeker als het maar 1 nacht is. Maar slaap ik 4 uur en 59 minuten, dan gaat het functioneren een stuk minder en heb ik een middagdutje nodig. Althans, dat vertel ik mijzelf dan. Uiteraard is het in de praktijk niet zo zwart-wit als ik hier schets.  

Een slechte nacht

Een goede nachtrust

Ik ben pas geslaagd als ik iets ‘’gevonden’’ heb waardoor ik 347 dagen per jaar goed kan slapen. Een goede nachtrust ziet er voor mij als volgt uit:

  • Minimaal zeven uur geslapen;
  • Niet doodmoe wakker worden (topfit hoeft ook weer niet);
  • Niet meer dan twee keer wakker;
  • Genoeg energie overdag om acht tot tien uur te werken en te kunnen sporten;

Wat heb ik tot nu gedaan heb om beter te kunnen slapen

Even een opsomming van wat ik eraan geprobeerd heb te doen tot nu toe: 

  • Slaaponderzoek in het ziekhuis. Dit wees niks uit. Ik maakte gewoon melatonine aan. Ik was toen twaalf jaar ongeveer.
  • Slapen met oordoppen. Jarenlang gedaan, vooral in mijn studententijd. Ik woonde langs een trambaan in Amsterdam en had liever oordoppen in dan m'n raam dicht. 
  • Iedere nacht melatonine slikken voor ongeveer vijf jaar lang.
  • Mijn slaap meten met een smartwatch. Handige inzichten, maar deed er verder weinig mee. 
  • Een paar obscure drankje.
  • Geen mobiel meer vanaf een uur voor het slapen.
  • Niet meer werken voor het slapen (ik werk vaak s ’avond).
  • Hasj en/of wiet roken voor het slapen.
  • CBD olie.
  • Alcohol drinken voor het slapen.

Niks van het bovenstaande heeft echt geholpen. En zeker niet voor de lange termijn. Of het hielp wellicht wel, maar dan heb ik het niet lang genoeg geprobeerd? Te weinig discipline..? Of een andere reden dat ik er niet mee door ging? In ieder geval ga ik van bovenstaande alles met potentie nog een keer proberen. 

Een iets serieuzere aanpak

Vanaf nu ga ik het wat systematischer aanpakken. Iedere week ga ik een nieuwe manier testen om lekker te kunnen slapen. Ik weet nu nog niet wat voor oplossingen het internet allemaal te bieden heeft, maar vast een hoop. En daar ga ik mijn inspiratie vandaan halen. Ik ga zoveel mogelijk proberen. Van matrassen tot slaapmiddeltjes en van lampen tot oordopjes. 

Om te meten of ik goed slaap gebruik ik mijn smartwatch. De Huawei Watch GT 2. Een relatief goedkope smartwatch. Dit horloge meet je slaap prima. Ook handig voor als je hardloopt of zwemt, maar verder een vrij beperkte smartwatch. Ik vind hem vooral ook handig omdat hij meer dan twintig dagen batterijduur heeft.

Nog belangrijker dan wat m'n smartwatch vindt, is wat ik vind. Heb ik goed geslapen? Iedere dag geef ik mijn nacht en wakker worden een cijfer van 1 tot 10 (opstaan heb ik vaak nog al moeite mee). Ook geef ik mijn energie over de gehele dag een cijfer. 1 is bijzonder weinig energie en 10 is veel energie.

Verder één basisregel: geen mobiel in bed, alleen om Storytel te bedienen voor het slapen. 

Reacties
Categorieën